Search
Close this search box.

5 tips voor converterende SEO webteksten

Leestijd: 4 minuten

Het schrijven van teksten kan een flinke uitdaging zijn. Hoe zorg je ervoor dat de tekst aan de juiste persoon wordt getoond? En dat deze persoon ook nog klikt op jouw link?

1: Doelgroep en zoekintentie bepalen

Probeer je te verplaatsen in het leven van je klant. Hoe denkt jouw klant? Waar zoekt jouw klant op? Doe dit zo specifiek mogelijk, welke woorden typt je klant bijvoorbeeld in om desgewenste dienst of product te vinden?

Hoe specifieker je dit doet, hoe beter je je klant begrijpt en waar jij je content dus op moet baseren. Zoekmachines gaan niet voor jou op zoek naar de best mogelijke persoon voor jouw stukje content. Dit moet perfect aansluiten bij de behoefte van de zoeker.

Bepaal voordat je iets op papier zet wat voor type content je wil schrijven. Is het een uitleg, blog, handleiding of bijvoorbeeld kennis deling? Zet hiervoor ook meteen de structuur goed. Heb je een handleiding dan kun je aan Google vertellen dat het een handleiding is en deze ook zo geïndexeerd moet worden. Als men een vraag intypt op Google komt jouw handleiding er meteen in zijn geheel uit! Mits je natuurlijk goed gevonden wordt op de zoekopdrachten van de klant.

2: Zoekwoorden onderzoek

Misschien wel het belangrijkste onderdeel van je SEO-avontuur. Waar zoekt men op? Probeer je te verplaatsen in het probleem van je klant. Wat zou jij dan intypen? Het is belangrijk dat je niet vanuit jezelf gaat denken want jij weet al veel meer van het onderwerp dan degene die er informatie over wil vinden. Daarom is het niet te vergelijken met wat jij zelf zou intypen.

Jouw potentiele klant/bezoeker bevindt zich namelijk in een andere omgeving. Het helpt om een persona te maken en deze zo specifiek mogelijk in te vullen.

Vervolgens ga je kijken wat voor gerelateerde zoekopdrachten er worden gedaan. Hiervoor kun je de zoekwoordplanner van Google gebruiken of Answer the public bijvoorbeeld. Voer je hoofd keyword in en kijk wat voor gerelateerde zoekwoorden er tevoorschijn komen. Deze kun je dus allemaal verwerken in je tekst en titels.

3: Zorg voor de juiste SEO-structuur

Mocht je artikelen schrijven voor op je website en je gebruikt WordPress, dan kun je een Plug-in installeren genaamd Yoast SEO. Deze Plug-in vertelt je in stappen wat je kunt doen om je artikel beter vindbaar te maken. Het begint bij de basisstappen. Namelijk je SEO-title, meta description en focus keyword. Mocht je niet weten wat de termen betekenen kun je erop klikken. Je wordt dan naar de Yoast website doorgeleid waar een uitleg staat over de termen.

Begin met het invoeren van je focus keyword. Dit is het belangrijkste zoekwoord waarop jouw pagina/artikel gevonden moet worden. Vervolgens ga je je SEO-titel invullen. Dit is de titel van de pagina die men op Google ziet. Deze moet het vertrouwen geven aan de zoeker om erop te klikken.

Vervolgens geef je een korte samenvatting van wat er op de pagina te vinden is. Men kijken op Google eerst naar de titel, dan naar de meta description. Dit is het tweede gedeelte waar je je zoeker kan overtuigen om op de link te klikken.

In de titel en in de samenvatting moeten ook zoekwoorden voorkomen waar de zoeker op dat moment op heeft gezocht. Anders komt jouw pagina niet als match naar boven. Probeer het zelf eens, zoek bijvoorbeeld naar “tv kast hout”. Hieronder zie je dat Google op zoek gaat naar de beste match. Jouw zoekwoorden zullen dikgedrukt in de tekst naar boven komen om te laten zien dat deze link past bij jouw zoekopdracht.

5 tips voor converterende webteksten
5 tips voor converterende webteksten


4: Optimaliseer je teksten

Aan de hand van het onderzoek wat je hebt gedaan kun je nu je tekst nogmaals doorlezen. Zorg voor een tekststructuur zoals je deze ook zou maken bij het schrijven van lange teksten. Werk met alinea’s, titels, ondertitels etc.

Laat de tekst ook even door een ander lezen. Het is belangrijk dat de tekst goed leesbaar is en dat er geen lange of rare zinnen tussen staan. Mensen zijn nou eenmaal ongeduldig op internet. Ze haken snel af en komen nooit meer terug als het niet naar hun zin is. Zodra ze niet meteen zien dat ze gaan vinden wat ze willen vinden, zijn ze weg en ben je ze kwijt. Dat is zonde want een tegenlezer kan dit voorkomen. Je ziet het vaak zelf niet als je de tekst zelf hebt geschreven.

Denk ook aan afbeeldingen tussen de tekst. Visualisatie is een van de sterkste manieren om mensen te boeien en om informatie beter over te laten komen. Het ondersteunen van de tekst door middel van foto’s, video’s en screenshots is een goede manier om mensen aan het lezen te houden. Een grote lap tekst schrikt namelijk af…

5: SEO-Tools

Maak gebruik van de tools die ontwikkeld zijn om jouw leven makkelijker te maken. Zoals hierboven genoemd, je kan je niet 100% verplaatsen in een ander persoon. Het beste is om data te gebruiken die speciaal hiervoor is verzamelt.  

All-in one SEO-tools

  • SEMrush
  • SEO PowerSuite
  • Search Metrics

Keyword SEO-tools

  • Übersuggest
  • Keyword tool
  • Zoekwoordplanner

Rank tools

  • AWR
  • Accuranker
  • Wincher

 

lluke1

Artikel informatie

Leestijd

4 minuten

Onderwerp

Datum

Ook opvallen of meer weten?